Maincontent

Framtidens utmaningsdrivna utbildning

Samhällskontraktet utvecklar just nu ett initiativ inom ramen för utmaningsdriven utbildning där studenter från MDU får möjlighet att arbeta nära verksamheter i kommunen. Utformningen av initiativet leds av doktoranden Johannes Finnman i nära samarbete med Skultuna kommundel.

Doktoranden Johannes Finnman, samarbetar med Skultuna kommundel för att integrera akademisk kunskap med praktisk samhällsutveckling.


Under vårterminen kommer studenter från socialt arbete, folkhälso- och beteendevetenskapsprogrammet att genomföra sina examensarbeten i samverkan med Skultuna kommundel. Frågeställningarna för examensarbetena har utvecklats gemensamt av forskare och verksamhetsföreträdare.

— Syftet med samarbetet är att skapa en miljö där studenter kan tillämpa sina teoretiska kunskaper i praktiken, samtidigt som de bidrar till att lösa konkreta problem och frågor som är aktuella för staden. Det ger studenterna en unik möjlighet att få insyn i och bidra till samhällsutvecklingen, säger Johannes.

För Skultuna är samarbetet en möjlighet att ställa relevanta frågor direkt till studenterna, vilka kommer att arbeta med att finna svar och lösningar inom en definierad tidsram.

— Initiativet är ett exempel på hur akademisk utbildning kan integreras med samhällsutveckling, vilket gagnar både studenter, framtida utbildning och samhället i stort. Framåt kommer utmaningsdriven utbildning förhoppningsvis expanderas till andra studieprogram och kurser, säger Johannes.