Maincontent

Resultat från den kreativa workshopen Engagemang och volontärskap

Kreativt workshop och idéskapande kring morgondagens
gemensamma äldreomsorg. Deltagare var personer som
arbetar med eller forskar på omsorgsfrågor, är involverade
i verksamheter som vill samverka i dessa frågor eller i frivilligverksamhet.

Det här Labbet leddes av Pernilla Glaser, författare, utbildare och förändringsledare med omfattande erfarenhet av samverkans-processer bland annat som metodutvecklare på Rise och coach för Förnyelselabbet/SVID.

Mer om Pernilla på www.boiler.one Länk till annan webbplats.

Om volontär i omsorgen

Det här handlar om relationer, tillit, ömsesidighet. En nyckel är att återkomma till att alla människor som ingår i en verksamhet både får och ger omsorg.

Det handlar vidare om något djupt existentiellt –både att ge och att ta emot omsorg kan vara en konst. ”Det är svårt att bli gammal och nöjd, när man inte vill bli gammal” som en deltagare skrev.
Det kan vara av stort värde att ha med professionella kompetenser inom olika existentiella perspektiv när olika hybridverksamheter(med volontärer och professionella) innoveras, utformas och leds. Var finns kompetenser i existentiella perspektiv? Till exempel inom akademin, i trossamfunden, hos olika omsorgsprofessioner, i konsten och kulturen.

För att volontärskap i omsorgen ska öka och fungera krävs mod i samverkan aktörer emellan,
i kombination med att alla omsorgsprofessioner värderas högt och ges goda arbetsvillkor.
Hur stöttas chefer och ledare som visar mod?

En uppmaning vi fick: ta för vana att vända på perspektiv! Sök äldre som volontärer till andra äldre.
Sök äldre som volontärer till stressade människor mitt livet. Sök äldre som volontärer till unga med psykisk ohälsa. Skapa fler ”mormor/morfar”-projekt.

Aktörer som lyftes: kommun, civilsamhälle (genom volontärer och ideella föreningar) och näringsliv. En möjlig roll som efterfrågades att akademien skulle ta, är att fortsätta att hålla rum där parterna kan mötas och bygga förtroende. Akademin kan bidra med återkommande sammanhangför möten och språk/begrepp som kan användas i samtalen. Akademin kan bidra till att alla aktörer får bygga
förtroende för varandras verksamheter.

Mod i samverkan betyder att pröva i praktik utan att ha alla svar på förhand! Några konkreta idéer att pröva tillsammans formulerades under workshopen, till exempel följande:Koppla ihop kommunala verksamheter med varandra –äldreomsorg med förskolor och kulturskolan, fritidsgård för ungdomar med öppna mötesplatser för äldre, anlägg lekplatser tillsammans med utegym för äldre...
Låt människor mötas över generationsgränser i all kommunal verksamhet där så är möjligt.

Koppla sedan ihop några av dessa kommunala hybridverksamheter med företag ochföreningar som arbetar med djur, så som hunddagis och djurskyddsförening. Låt människor och medvarelser mötas,
i all verksamhet där så är möjligt.

Skapa fler broar mellan socialt arbete, kultur och folkbildning. Använd det ideella engagemang som finns i konst-och kulturföreningarna (till exempel Riksteaterföreningen) och koppla ihop det med sociala insatser med och för de äldre. Samverka också med folkhögskolorna och deras deltagare, folkhögskolorna har möjlighet att utformasina utbildningar friare än vad som gäller andra utbildningsformer. Volontärskap i äldreomsorgen skulle kunna ingå i folkhögskolors kurser på till exempel allmän linje.

Rekrytera volontärer på flera olika sätt. Till exempel genom näringslivet och genom att stötta individuella kommuninvånare att agera i sina befintliga kontaktnät –synliggör, vad gör du för dina grannar, dina vänner?

Gör riktade projekt kring specifika behov för en målgrupp, så att volontärskap också kan bli avgränsat och specifikt. Till exempel: ”Volontärer sökes för att lyssna på äldres livsberättelser.” Låt civilsamhällets språkkaféer och läxhjälp ta plats inom kommunal äldreomsorg.

Pernilla Glaser och Gunilla Edemo

Samtliga idéer finns sammanställda här. Pdf, 1.5 MB.

Se Samhällskontraktet SUMMIT för att ta del av alla presentationer.

Här berättar Pernilla Glaser om workshopen: