Maincontent

ACTION

Hur viktigt är en meningsfull fritid och god hälsa för att klara gymnasieskolan?

Målet med projekt ACTION är att få fler ungdomar att slutföra gymnasiet för att kunna etablera sig på arbetsmarknaden och må bra på sikt.

Mål: Få fler ungdomar att slutföra gymnasiet

Idag går en fjärdedel av Sveriges gymnasieelever inte ut gymnasiet.

Detta kan leda till ett stort folkhälsoproblem då avbrutna studier eller ofullständiga gymnasiebetyg ökar risken för arbetslöshet och ohälsa.

Forskning visar att det finns ett samband mellan goda skolprestationer och faktorer som fysisk aktivitet, bra matvanor, regelbundna sömnvanor, god psykisk hälsa och föräldrastöd. Studier visar även att kreativa aktiviteter utanför skolan kan främja ungas engagemang och prestationer i skolan och skapa självförtroende och sociala relationer, vilket kan minska risken för psykisk ohälsa.

I projektet Action vill vi därför lyfta fritiden som ett betydelsefullt sammanhang för ungdomars utveckling och studieresultat.

Tre delstudier

Projektet består av flera delprojekt som kommer att bidra med kunskap till åtgärder för hållbar utbildning och hälsa bland ungdomar. Dessa delprojekt är:

  • Delprojekt 1: En intervjustudie med aktörer som tillhandahåller fritidsaktiviteter samt tjänstemän inom offentlig sektor kopplade till skola, fritid och hälsa om deras syn på betydelsen av meningsfull fritid och hälsa för skolgång.
  • Delprojekt 2: En intervjustudie med gymnasieungdomar för att fånga deras syn på betydelsen av meningsfull fritid och hälsa för skolgång.
  • Delprojekt 3: En medborgarforskningsstudie där gymnasieungdomar är involverade för att utveckla verksamheten på en fritidsgård i syfte att bidra till meningsfull fritid, god hälsa och skolgång.

Projektet genomförs inom ramen för Samhällskontraktet och dess partners (Region Västmanland och Sörmland, Västerås stad och Eskilstuna kommun). Projektet är tvärvetenskapligt till sin natur och forskarna vid Mälardalens högskola är aktiva vid både Akademin för Hälsa, vård och välfärd och Akademin för Utbildning, Kultur och Kommunikation. Vi samarbetar med forskare vid Linköpings Universitet samt professor Abby King vid Stanford University som är gästprofessor till Alva Myrdals minne vid Mälardalens högskola (2020-21).

Publikationer

Publicerade artiklar
Bälter K, Rydenstam T, Fell T, King A, Buli GB. Data from an Our Voice Citizen Science study in neighborhoods with low socioeconomic status - a proof of concept study in Sweden. Data in brief, volume 33, December 2020 106394.
Läs artikeln här. Länk till annan webbplats.


Rydenstam T, Fell T, Buli GB, King A, Bälter K. Using citizen science to understand the prerequisites for physical activity among adolescents in low socioeconomic status neighborhoods - the NESLA study. Health and Place (65), 2020.
Läs artikeln här. Länk till annan webbplats.

Making leisure time meaningful for adolescents: an interview study from SwedenKatarina Bältera,b, Julia Johansson, Sara Karvonen Sheikh and Camilla Eriksson. 2023
Läs artikeln här. Länk till annan webbplats.

Läs även artikeln: Unga som cyklar eller går till skolan har bättre matvanor än de som åker bil eller buss

 

Om projektet

  • Start maj 2019
  • Avslutad juni 2023
  • Medfinansiering utöver medel från MKHV:
    Vinnovaanslaget AGERA (lön till Benti Buli Geleta januari – augusti 100%)
    Forskningsanslaget på HVV (Katarina Bälters lön)
  • Personer som arbetat med projektet under 2020: Katarina Bälter, Julia Johansson, Sara Karvonen, Benti Buli Geleta, Fredrik Enquist
  • Huvudsakliga samarbetspartners:
    Professor Abby King, Stanford University och det globala nätverket för medborgarforskning
    Our Voice.
    Lektor Annika Tillander, Linköpings Universitet
    Lektor Camilla Eriksson, HVV, MDH (ny)
    Lektor Karl Asp, UKK, MDH (ny)
  • Projektledare Katarina Bälter, professor i Folkhälsovetenskap på Mälardalens högskola
    E-post: katarina.balter@mdh.se
    Tfn 021-15 17 53 Länk till annan webbplats.